Tiszta szív, tiszta divat

Közzétette: | Ekkor: 2017. október 5. | Itt: Egyéb | 0 hozzászólás

Tiszta szív, tiszta divat

A mai kamasz lányok szüleinél senki nem tudja jobban, mennyire nem mindegy, milyen irányban indulnak el a fiatalok az élet rögös útján. És bár keresztény családban nevelkedni a legtöbb esetben szilárd talajt és értékrendet jelent, azt is tudjuk: a külvilág hatására nem nehéz elhajlani. A média, a reklámok, az iskolai és egyéb baráti közösségek mind-mind könnyen befolyásolják a mostani tiniket, és terelik olykor rossz irányba őket. Hiszen sokszor még nem tudják: a mai plázacicakülső egyáltalán nem előfeltétele a holnap boldogságának.

A “Pure – You are called”* keresztény program, amely tizennégy–tizenhat éves lányoknak segít felfedezni a női hivatásukban rejlő szépségeket, miközben megtartó közösséget és eszközöket biztosít számukra. A mozgalom Amerikából indult, egy mellékesnek tűnő történettel. Valamikor a kilencvenes évek végén, a csípőfazon megjelenésének idejében egy kislány szeretett volna nadrágot vásárolni a kedvenc márkaboltjában, de nem talált megfelelőt, mert mindegyikből kilógott a hasa. Írt egy rosszalló levelet a vezetőségnek, akik komolyan vették a panaszt, és legyártattak egy szolidabb kollekciót. Ez volt a kiindulópontja annak a szülői kezdeményezésnek, amely a tizenéveseknek kívánt segítséget nyújtani abban, hogy keresztényként miként éljenek hitelesen ebben a változó világban. Híres modellek álltak a Regnum Christi apostoli mozgalom égisze alatt indult program mellé, komoly divatbemutatókkal.

A Pure mozgalom 2007-ben került Magyarországra. A képzés eleinte az amerikai mintát követte, de idővel a magyar sajátosságok figyelembevételével átformálódott. Kétévessé vált, havi egy szombati foglalkozással.

Jót – még jobban

– A névhasználat és a célkitűzés azonos, ugyanakkor mi sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a személyiség teljes körű fejlesztésére, mint a külsőségekre – magyarázza Kis Brigitta, a Pure programfelelőse a magyar és az amerikai képzés közti különbséget. – Itthon viszonylag ritka, hogy egy tinilánynak élő hite, pozitív istenképe van, és mindemellett csinosan, nőiesen öltözködik, továbbá egészséges az önbecsülése is. Már korábban láttuk, hogy ebben a programban nagyon sok érték rejlik, viszont az elnevezés és a hozzá tapadó „rózsaszín máz” nem tükrözi igazán a lényeget, pedig a kezdetektől komoly lelki gyümölcsei vannak azoknak az életében, akik elvégzik. Emiatt született meg bennünk a döntés, hogy a személyiségfejlődésre tesszük a hangsúlyt úgy, hogy a középpontban Isten áll, és mindehhez különféle élményeket társítunk.

A kétéves kurzus során – egyebek mellett – olyan témák kerülnek elő, mint a külső-belső szépség, az önismeret, a férfiak és a nők közti különbség, a szerelem, párkapcsolat, a divat, az egészséges életmód, főzés, szociális érzékenység és szerepvállalás.

Például azon az alkalmon, amikor a külső-belső szépségről van szó, a lányok délelőtt meghallgatnak egy előadást a témáról egy szakembertől. Ezután természetes, hogy kérdések merülnek fel bennük. Hogyan legyek szép; lehetek-e egyáltalán szép, ha nem úgy nézek ki, mint a címlaplányok; mit gondolnak rólam mások; hogyan feleljek meg; ez a ruha jól áll-e…? Miután ezeket átbeszélgették, a lelki rész következik, amikor arról van szó, hogy mindez miképp jelenik meg Isten szemében: mitől szép az ember? Délután pedig egy profi kozmetikus érkezik hozzájuk, aki megmutatja, hogy kinek mi áll jól. A nap mécsesgyújtással, közös imával, énekléssel és beszélgetéssel zárul, mert ebben a korban fontos, hogy a résztvevők élményszinten is találkozzanak a hittel, és érezzék, hogy Istenhez tartozni jó.

Megtartó közösség

A programnak négy alappillére van: élmény, közösség, lelkiség, szellemiség; a legmeghatározóbb élmény maga a közösség. Minden csapatnak van egy vagy két koordinátora és egy lelki vezetője. Pesten a Regnum Christi apostoli mozgalom megszenteltjei, Veszprémben egy görög katolikus parókus, Győrben a bencések és a karmeliták vezetik az egyes közösségeket, sok kérdésre tőlük kapnak választ a lányok. És persze mellettük az adott témában jártas szakemberek is segítenek, olyanok, akik tudnak azonosulni a keresztény értékrenddel: mentálhigiénés szakember, pszichológus, orvos, kozmetikus, fodrász, ruhatervező-stylist… A szervezők folyamatosan keresik azokat, akik örömmel csatlakoznának a programhoz, és szaktudásukkal szívesen hozzájárulnának a résztvevők személyiségének formálásához.

Ahol sok lány van együtt, ott persze könnyen kialakulnak konfliktusok is – gondolhatnánk, de Brigi rögtön cáfolja:

– Érdekes, hogy míg az iskolában jellemző a versengés, nálunk nem. Azonos értékrendű fiatalokkal találkoznak a résztvevők, hasonló kérdésekre keresik a választ. Ebben a megtartó közösségben önmaguk lehetnek, és igazi barátságok alakulnak ki köztük. Ahogy egyre jobban megismerik önmagukat, és felfedezik a talentumaikat, úgy kezdenek el kinyílni. Ez pedig olyan vonzerőt kölcsönöz nekik, amelyet egyetlen kozmetikum, drága ruha sem tud megadni. A belső értékek szépítik meg a lányokat. Muszáj hangsúlyozni: a program nem arról szól, hogy én több vagy különb vagyok, hanem mivel keresztény vagyok, nagyobb a felelősségem, ezért máshogy döntök, máshogy öltözködöm. Ha egy nő elfogadja magát, tisztában van az értékével, onnantól kezdve nincs benne az a belső frusztráltság, hogy ki kell vetkőznie magából ahhoz, hogy vonzó legyen, és szeressék.

A családok szívei

Amikor a mozgalom hosszú távú hatásairól kezdünk beszélgetni, Brigi II. János Pál pápa szavait idézi, miszerint a Teremtő az emberiség sorsát a nő kezébe helyezte. Egyedül a nő ismeri az élet titkát, egyedül ő képes megtanítani az élet művészetét. Ha a nő megfeledkezik erről a feladatáról, vagy elutasítja, akkor az emberiség kihal. Viszont ha sikerül meggyógyítani a nőt, akkor meggyógyulnak a családok, és ha meggyógyulnak a családok, meggyógyul a társadalom is.

– Ezek a lányok lesznek a majdani családok szívei. Akkor fog igazán megtérülni mindaz, amit itt tanultak, amikor anyák lesznek, és továbbadják a lányaiknak a hallottakat.

Sárdi Enikő

Family 2016/3

*A Pure Fashion program neve és arculata az elmúlt év során megváltozott, új neve Pure, mottója: “You are called.”

 

Válasz írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.