Barion Pixel
bezár

7 unaloműző nyári ötlet, hogy élmény legyen az együttlét

Amennyire várják ők (és azért mi is), annyira ijesztőnek tűnhet számunkra a tizenegy hetes nyári szünet a gyerekekkel. Mert akármilyen jó is együtt lenni, mindenképpen egy másféle időszámítás ez az év közbeni rutinhoz képest. Nem is beszélve arról, hogy kevesen tudnak otthon maradni ennyi ideig.

Mindannyian tapasztaljuk viszont, akárhány hétről van is szó, hogy milyen nehéz jó programot kitalálni a gyerekeknek: vagy túl meleg van, vagy sokan vannak, vagy nem nekik való, vagy messze van… A közös ötleteléshez gyűjtöttünk most össze néhány szempontot és helyszínt, hogy mi is jobban örülhessünk az együtt töltött időnek.

1. Kültéri kalandok

A legkézenfekvőbb megoldás kisgyerekekkel a játszótér: megvannak a megszokott helyeink, társaságunk, kiszámítható a közös játék. De hogy új élményeket is gyűjthessünk, próbáljunk ki új helyszíneket is: a Google térképén rákereshetünk, hol van a közelünkben még nem ismert „játszó”, sőt a felhasználók képei alapján még otthonról ellenőrizhetjük, hogy valóban nekünk való lesz-e. (Jobban mondva a gyerekeknek…)
Néhány nagyobb vagy tematikus helyhez pedig utazni is érdemes, ilyenek például a máltais vagy a ruminis, vukos, ceruzás, unkás stb. játszóterek. Keressünk csak rájuk!
Ha egészen nagy élményre vágyunk, egyszer-egyszer választhatunk szabadtéri játszóparkot is, mint amilyen a nőtincsi Seholsziget Élménypark vagy a Tarzan Park Újpesten, amely olyan, mint sok szuper játszótér egymás mellett egy hatalmas, zárt területen, így minden korosztálynak óriási élmény. (Váltóruhát ne felejtsünk el vinni a vizezős játékok miatt.) A kalandparkok pedig egész napos programot kínálnak a drótkötélpályáikkal, csak győzzük kapkodni a fejünket! Egy-egy ilyen látogatás beígérése akár nagyszerű motiváció is lehet év közben, vagy pedig jutalom a szép bizonyítványért.

Jóízű sétákat tehetünk az árnyas fák közt az arborétumokban is. Ha a gyerekeket esetleg nem kötik le a fafajták, néhány növényt azért megfigyelhetnek, egyébként pedig jó levegőn kirándulnak (néhány ismertebb hely: Alcsútdoboz, Vácrátót, Zirc, Szarvas). És ne feledkezzünk meg a várakról sem! Sok helyütt izgalmas előadásokkal, várjátékokkal, szabadtéri koncertekkel is készülnek nyaranta.

2. Beltéri móka

Ha beltéri, nyugalmasabb programra vágyunk, szintén sok opciót találunk: Budapesten választhatjuk a Minipoliszt, a Miniversumot, a Tropicariumot, a Csodák Palotáját vagy más játszóházakat. Egyre több kávézó, cukrászda, étterem alakít ki baba- vagy gyereksarkot, lehetőséget adva a kisgyerekes szülőknek is – ismét a Google a barátunk: nézzük végig a térképen megközelíthető távolságban lévő helyek honlapját, hol várnak játékokkal, barátságos személyzettel és persze a gyerekeknek való finomságokkal. (Nekünk például az egyik kedvencünk a Parti Medve könyvesbolt és kávézó Szentendrén.)
Ha pedig aktív kikapcsolódásra vágyunk, érdemes kipróbálni a falmászó termeket. Olyanok is vannak, ahol kisebb kortól is várják a gyerekeket – de végre mi is falra mászhatunk tőlük! (Két hely, amelyre rákereshetünk: Big Wall, Monkey Boulder.)

3. Irány az erdő

Ha hosszabb sétára, kirándulásra mennénk, böngészhetünk túraútvonalakat térképen, de érdemes az újításokról is tájékozódni: egyre több helyen alakítanak ki a gyerekeknek élménypontokat vagy ovis-iskolás tanösvényeket, ahol nekik szóló tudnivalókkal, mesékkel vagy feladatokkal motiválják őket, sőt van, ahol nyomdázhatnak is az ott kapott térképükre. Biztosan lelkesebben jönnek majd így velünk az erdőben! (Mi például nagyon szeretjük a katalinpusztai kirándulóközpontot, illetve a soproni Károly-kilátó élménypontjait.) És ha nincs külön élményelem, kitalálhatunk tematikát mi is: kereshetünk mókust, simogathatunk mohát, a nagyobbak pedig egy kis fényképezőgéppel a kezükben egészen más szemmel fogják majd figyelni az erdőt.

4. Állatközelben

Az állatos programokból szinte kifogyhatatlan a lehetőségek tárháza: mi évente szoktunk állatkertbe járni, a Budakeszi Vadasparkba többször is, ott néha a parasztudvar is elég program (az ingyenes). Izgalmas hely még a Tropicarium vagy a veresegyházi Medvefarm – az előbbiben több állatfajt lehet megfigyelni, az utóbbiban nagyobbat lehet sétálni.
Ha vidéken járunk vagy élünk, érdemes nemcsak a nagy állatkerteket bejárni, de felkutatni a kisebb állatparkokat vagy -simogatókat is, mint amilyen például a Festetics Állatpark Gyenesdiáson vagy a major Salföldön – a gyerekeknek nagy élmény a kisebb hely is, bejárni épp elég is az óvodásoknak, a belépő ára pedig barátságosabb. Ha van rá lehetőség, próbáljuk ki a lovaglást is: nemcsak kellemes élmény, hanem fejleszti is a gyerekeket.
Ha pedig épp semmi ilyesmi nincs a közelben, de állatot néznének, végső soron egy kisállat-kereskedésbe is nyugodtan bemehetünk, nincs vásárlási kötelezettség…

5. Barlangba be!

A nagy melegben jóleshet egy barlang hűvöse. Néhány ötlet: a Szemlő-hegyi babakocsival is járható, a Pálvölgyi-barlang ötéves kortól látogatható, a Tapolcai tavasbarlangban csónakázhatunk, a Lóczy-barlangban pedig gyerekbarát vezetést is kapunk.

6. Önfeledt nézelődés

Ma már egyáltalán nem igaz, hogy egy múzeum csak unalmas lehet. Léteznek kifejezetten ifjúsági és gyerekgalériák (például a Deák17 Budapesten), sok helyen interaktív tárlatokkal várják őket (például a felsőrákosi Miocén Témaparkban). A Természettudományi Múzeumban állandó és időszaki kiállításokat szerveznek, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban pedig tematikus túrákat is indítanak minden évben. Tavaly nyomozók voltak, idén egy trópusi sziget varázslótanoncai lehetnek a gyerekek.
Fiús családokban garantáltan többször is sikert arat a Vasúttörténeti Park, a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum vagy a ferihegyi Aeropark repülőgép-múzeum.

7. Pattanjunk járműre!

Ha már a járműveknél tartunk: ha van a közelben kisvasút, üljünk fel rá! Hasonlóan nagy élmény akár a Gyermekvasút vagy a Libegő is. Persze az „igazi” vonattal való utazás is jó program lehet azoknak, akik ritkábban használják. (Aki pedig villamosozni nem szokott, az azt próbálja ki, a négyes metróról nem is beszélve!)

És még nem is említettük a gyerekkoncerteket, mozifilmeket és bábelőadásokat, a szabadtéri fesztiválok tucatjait…! Lehetetlen lett volna csokorba szedni minden jó helyet, programot Magyarország összes pontjáról – nem is ez volt a célunk. Inkább az vezérelt minket, hogy segítsünk egy kicsit más szemmel nézni a környezetünkre. Nem biztos, hogy órákat kell utazni egy jó programért, vagy sokba kerül! Ne féljünk a teljesen hétköznapinak tűnő, filléres ötletektől sem: menjünk el piknikezni, játsszunk turistát egy közeli településen… És ha kellően elfáradtunk a sok élménytől vagy látnivalótól, a következő napokban talán a gyerekek is szívesebben pihennek majd otthon, tervezgetve a következő kiruccanást.

Megjelent a Family magazin 2018/2. lapszámában.

Címkék: , , , ,

A szerzőről

Lapozzon bele a legfrissebb lapszámunkba!