Barion Pixel
bezár

Barátkozás a könyvekkel 7 lépésben

Gyermekeink és a könyvek kapcsolata egyelőre plátói: a szeretet már megvan, de az ismeret, azaz az olvasni tudás még várat magára. Bár talán nem is akkor születik az olvasó, amikor az első betűket szavakká formálja, hangosan, akadozva – hanem már valamikor sokkal korábban…

  1.  Amikor a babának odaadjuk az első keménylapos könyvet (és a kihagyhatatlan fürdős-csipogósat), és engedjük neki ízlelgetni a kultúrát.
  2. Amikor a totyogónak elmeséljük azt az oldalankénti egy mondatot, amennyit még ki bír várni, mielőtt végre lapozhatna.
  3. Amikor a kis ovist megismertetjük Majával és Danival, Bogyóval és Babócával meg a többi szereplővel, akik közelebb hozzák számára az óvodai létet, és segítenek eligazodni egy új világban, immár anya, apa nélkül.
  4. Amikor a kisgyerekkel felfedezzük a könyvtárat, izgalmasabbnál izgalmasabb könyvek után kutatva együtt, és kinyitogatjuk az albumok ablakait, akár a kukásautót, akár a dinoszauruszokat mutatják be. (Hát még, amikor rájönnek, hogy itt tündérek, vikingek, királylányok és múmiák is laknak a polcokon…!)

  5. Amikor az egyre nagyobb ovisnak egyre „nagyosabb” meséket mesélünk: belekóstolunk a népmese, a történelem, az állatvilág birodalmába, vagy ismerkedünk az emberi test titkaival, és közben terelgetjük arra az útra, amelyen ezeket már Mátyás, az igazságos vagy Glóbusz mester nélkül is érteni fogja.
  6. Amikor együtt kinyitjuk a foglalkoztató füzeteket, hogy lássa, ő maga is meg tud oldani valamit, előrébb tud jutni egy igazi „könyvben”, még akkor is, ha az csak egészen vékonyka.
  7. És persze amikor a szavainkkal is nevelgetjük: nem babásan szólunk hozzá akkor sem, amikor még olyan ellenállhatatlanul cuki az első szavaival. Később bonyolult, felnőttes szavakat is mondunk neki, akkor is, ha elsőre nem érti. Elmagyarázzuk a kifejezéseket, még ha sokáig tart is. És megválaszoljuk, hogy mi rímel (de főként mi nem), amikor újra és újra ezzel kísérletezget.

 

És talán ha így teszünk, nem lesz ijesztően újszerű élmény az iskolai olvasmány sem: meglesz a kapcsolat köztünk, hogy ha nem érti, odaüljünk mellé, és elmeséljük, miről is van szó. És meglesz a kapcsolat, a baráti viszony a gyerek és a könyv között is. Hogy így lesz-e, majd meglátjuk. Ti már látjátok?

 

A szerzőről


Lapozzon bele a legfrissebb lapszámunkba!

Story Oldal